idag blir det

ett utdrag men det kunde lika gärna inte vara ett utdrag

TORSDAG

>>Men kära Ester! Jag är inte ett neutrum, jag är en flicka. Eller en kvinna då, vilket enligt Norstedts svenska ordbok definieras som: fullvuxen person av honkön, ofta med tonvikt på biologiska eller samhälleliga funktioner; ofta äv. m. bibetydelse av ömhet, värme, sexualitet, e.d.

Jag är öm. Som ett blåmärke. Jag är trettioåtta grader varm. Sen det där sista... Jag faller för stjärnor, och då inte Audrey, Lauren eller Marilyn; jag är mer för att stryka Berenikes hår, och lår, eller sikta mot de andra stjärnorna: [här kommer leksakspistolen in] Perseus, Jungfrun, cassiopeia, vega, Cepheus, Altair.

I J. C. Coopers >Symboler - ett uppslagsverk< läser jag vad stjärna står för: närvaro av gudom; det som inte dör; det högsta som kan nås; nattens ögon; himladrottningarnas attribut. men se det inte så, säger jag mig. Anlägg ett mer vetenskapligt perspektiv. Stjärnor är bara glödande plasmaklot. Såja, såja. Det är bara ett glödande plasmaklot, bara ett glödande plasmaklot, var inte rädd, bara ett glödande -

Bara ett glödande plasmaklot i min mage. Och närmar man sig stjärnan ser man att den är en sol. Då får den nya symbolvärden. Det blir väl bättre så? Och kanske kan en bokmärkesängel märka mig och leva lycklig här med mig om inte alla dar så kanske ändå länge, länge, längel, ängel, ängel - kan du det?

Men allt jag säger är stjärna, stjärna, hjärta, stjärna. Man kunde kanske ta det kortare: i begynnelsen skapades himmel och jord och ord och för mig hade det varit nog. Alla kroppar som kom sen har komplicerat saken. De på jorden, de på himlen. Det är så mycket... det är så mycket... och det har sagts så mycket om männen man sedan sände till månen, Ester, men månen?! Jag ska bli den första flickan på solen. <<


slut på utdrag
början på slutsats:
jag är flicka, jag är öm, stjärnor är bara glödande plasmaklot, jorden skulle vara i bättre skick om endast himmel och jord och ord befann sig,
och jag ska bli den första flickan på solen.

image84
(det här är mormor men också jag såsom jag planerar att se ut hela sommaren)

commentz

skriv nått:

namn:
spara dig

e-m@il: (publiceras ej)

url:

text:

Trackback
RSS 2.0