you wont be happy with me

jag var på skrivarkurs med 8 sunkklädda män med chipsmagar & de filmer dom refererade var följande i okronologisk ordning; matrix, jurassic park, hajen, tv serien oz, indiana jones, nej okej jag orkar inte namedroppa något mer men ni fattar temat. det var en kille i tunika som tjatade om att persona inte hade någon dramaturgisk mall (bullshit) men annars ja, temat höll i sig. i början fick man presentera sig som sprängare eller pretto. för första gången i mitt liv sa jag utan tvekan att jag definitivt var pretto. det är inte det att jag inte gillar sprängar-filmer överlag. det är egentligen inte det att jag gillar prettofilmer mer än sprängar-filmer. grejen är den att det finns så fruktansvärt många sprängarfilmer som får fruktansvärt mycket uppmärksamhet trots dess outlidliga skepnad, det finns inget bra i filmer som tex too fast too furious osv. det finns inget -jag- finner bra i sånna filmer. det finns tusentals prettofilmer (förmodligen fler än sprängarfilmer) som också på svenska suger kuk men som aldrig uppmärksammas; därav är irritationen större hos sprängarfilmer.

det jag ville komma till var inte att jag, ur vissa synvinklar, gillar prettofilmer mer än sprängarfilmer. det jag ville säga var att jag satt i ett rum med 8 sunkklädda män (jag enda tjej. jag enda person under 20) som inte kunde ett skit om film (läs; inte kunde ett skit om de filmer jag intresserar mig av dvs bra filmer). jag lärde mig mycket om att skriva multimiljonärt manus, & att om man är ensam tjej i ett rum fullt med män är det ingen som tittar en i ögonen när man pratar.

det som stör mig allra mest. är att män aldrig behöver ursäkta sig! om dom ska prata, göra sig hörda, intelligensnivån på uttalandet har ingen betydelse; det finns inga ursäkter. däremot om en tjej ska prata gäller det att välja ögonblick extremt noggrant, vara 100% säker på det man säger. det går inte tex att säga "jag med!" för dessa ord har ingen betydelse. man ska ha argument / motiveringar som inte ska ta för lång tid att förklara men inte heller för kort tid. och, när du väl funnit orden, harklat dig, URSÄKTAT dig och till slut pratat så.. tja. jaha. "tjejen" sa något. okej. jo det kanske var smart men jaja anyway lets get back to den häftiga explosions scenen! att veta att man är definitivt smartast i ett rum men ändå inte tillåten att säga enkla meningar "nja jag vet inte" utan att verka som en disfunktionell människa utan några som helst egna åsikter är.. förtvivlande? mer än så.

(detta skriver jag medan matrix spelas i bakgrunden. för jag tänkte ge den en chans. jag tänkte faktiskt det. fast. allt jag vill göra är att somna på soffan luktandes tvål & tandkräm, vetandes att en värld som inte intresserar mig alls pågår framför mig i burken.) (serien oz är faktiskt skitbra ok.) (jag gillar jurassic park också stundtals.)(& indiana jones!)

sen har min kamera gått sönder också. & jag ska inte på magnetic fields vilket såklart gör att magnetic fields är det enda jag tänker på. förrutom mjukost på hårdbröd macka & potatis potatis potatis jag älskar potatis.

commentz

skriv nått:

namn:
spara dig

e-m@il: (publiceras ej)

url:

text:

Trackback
RSS 2.0